• Tutaj jesteś:
  • Strona główna
  • Czym jest modeling i czy można na nim zarabiać w Polsce?

Czym jest modeling i czy można na nim zarabiać w Polsce?

Czym jest modeling i czy można na nim zarabiać w Polsce?

Model/ka to rola osoby, która ma za zadanie promować, reklamować produkty (głównie modne ubrania). Do modelingu zaliczamy takie rodzaje pracy jak fashion (również catwalking, runway), glamour, fitness, bikini, body-part, commercial print. Efekty pracy modelek widzimy na wybiegach oraz w postaci reklam w czasopismach, filmach, telewizji, billboardach i Internecie.

W Polsce rynek modelingu kuleje: Agencje modelek zainteresowane są głównie podpisaniem z modelką wiążącej umowy na wyłączność na długie lata (nazywanej "niewolniczą") i w większości po jej uzyskaniu nie wykazują aktywności w znalezieniu zleceń, działając na zasadzie: „jak się znajdzie Klient to sprzedamy wizerunek modelki i zarobimy, a jak nie, to my nic nie tracimy”. Modelki tracą lata i wypadają z zawodu.

Wiele Agencji modelek to jednoosobowe firmy fasadowe: przykrywki, które są tworzone w celu gromadzenia atrakcyjnych zdjęć, czy chęci bezpośredniego poznania dziewczyn ze zdjęcia. W przypadku niewielkich, mało znanych Agencji modelek, współpraca w większości kończy się na pustych obietnicach kariery, zarobków i wyjazdów. Brak jest transparentnych informacji o Agencjach modelek, o ich sukcesach, danych o modelkach wysłanych na zlecenia, które wypromowała Agencja, nazwisk pracowników Agencji i o ich doświadczeniu, które ma podstawowe znaczenie dla rozwoju modelki i zdobycia kontraktu, brak jest informacji o kontaktach Agencji modelek z partnerami w Polsce i na świecie.

Setki nieprofesjonalnych fotografów, którzy ogłaszają się w Internecie, niekoniecznie chcą wykorzystać umiejętność robienia zdjęć - Internet huczy od informacji od zaskoczonych i poirytowanych dziewczyn, którym kazano rozbierać się na "sesji" lub umawiać na randki w celu rozbudowania "portfolio" i planowania „kariery”.

Zawód modelki (być może z wyjątkiem modelek fashion występujących na pokazach mody) postrzegany jest pejoratywnie również dzięki historiom wyjazdów dziewczyn do tak egzotycznych miast jak Szanghaj czy Dubaj i nie kojarzonych raczej jako potęgi modowe, gdzie sposób zarabiania wielu osób daleki jest od moralnego. Oferty różnych "usług" wielu "modelek” z zaznaczoną znajomością języka polskiego można znaleźć na internetowych stronach towarzyskich, a modeling stanowi jedynie alibi dla tych dziewczyn przed rodziną i znajomymi.

Fora internetowe czy grupy na Facebooku pełne są podejrzanych ogłoszeń dla modelek - wyjazdów w różne miejsca w Polsce i za granicą za niewielkie pieniądze, bez umowy czy ubezpieczenia, podawania się za nieistniejące osoby na stanowiskach, podawania fałszywych danych, podawania się za przedstawicieli dużych, znaczących firm. Do wysyłki i kontaktu dla modelek podawana jest np. prywatna poczta gmail, używane jest logo i nazwa firmy, która w ogóle nie ma przedstawicielstwa w Polsce lub sesji reklamowych czy castingów dla modelek nie organizują w ogóle.

Modelkami nazywają się dziewczyny często aspirujące do tego zawodu, czy też wprost nie spełniające podstawowych wymogów dla tej profesji. Dziewczyny z jednej strony korzystają z otwartości tego zawodu - i trudno się dziwić, że każda z nich chce wykorzystać swoją szansę na wymarzoną pracę, ale wbrew temu co mówią znajomi, najbliższe koleżanki lub pseudo-profesjonaliści z "branży modelingowej", należy zdać sobie sprawę z obowiązujących reguł - nie każdy może być modelką (podobnie jak fotografem, stylistą czy projektantem). Muszą spełniać podstawowe kryteria, czyli być zadbane, mieć ciekawe rysy twarzy, jeśli jest wymagany, to również odpowiedni wzrost (i tego się nie ominie), właściwy wiek, wymiary i proporcje ciała.

Rynek modelingu związany z pracą modeli w Polsce stanowi margines (jest nieporównywalnie mniejszy) w stosunku do liczby dziewczyn pracujących w zawodzie modelek.

Efektem takich działań oraz bałaganu informacyjnego jest to, że zawód „modelka” ma wiele znaczeń: od skrajnie profesjonalnego (co stanowi zaledwie procent całości), poprzez znaczenia, z którymi młode kobiety raczej nie chcą być kojarzone, do niemal dowolnej interpretacji, do której same się przyczyniają, codziennie wrzucając słabej jakości zdjęcia na portale społecznościowe, odpowiadając na podejrzane ogłoszenia i wierząc, że jednak ktoś je zauważył mimo modelingowych „wad”. Wiele uczciwych dziewczyn, które pracują w zawodzie modelki obniża cenę za swoją pracę, łapiąc każde zlecenie, aby się utrzymać.

Firmy zniechęcone wizerunkiem modelek nie są chętne, aby płacić za sesje reklamowe, a kiedy już są zmuszone do znalezienia konkretnej „twarzy” to korzystają z pomocy Agencji reklamowych (takich jak Mediaeste) i domów mediowych, które filtrują Agencje modelek lub częściej same wybierają modelki do projektów. Takich zleceń jest jednak niewiele i często pojawiają się w nich te same "twarze”.

Zarówno same modelki jak i ludzie z tzw. branży modelingowej nie pracują na miano środowiska profesjonalnego. Potrzeba czasu, dobrych projektów i zaangażowanych profesjonalistów do zbudowania marki polskiego modelingu oraz zawodu modelki jako profesji. Potrzeba chętnych, otwartych ludzi w firmach-zleceniodawcach, które zainwestują w nowatorskie pomysły i uwierzą w siłę modelingu. Przecież już teraz możemy doszukać się kilku (zaledwie!) profesjonalnych Agencji modelek, działających z sukcesami - mamy czym się pochwalić wśród topowych, światowych modelek. Warto również pomyśleć o regulacjach prawnych zarówno w zawodzie modelki, chroniących naszą godność i pracę, jak i prawnej, nieuniknionej odpowiedzialności dla oszustów, którzy wykorzystują branżę modelingu do prywatnych, płytkich celów. Póki co, aby zarabiać w modelingu w Polsce trzeba mieć, oprócz doskonałych warunków, niesamowite szczęście. Jednak głęboko wierzymy w piękne i mądre Polki.

Autor:
Jakub Niewiadomski
Dyrektor Kreatywny
Mediaeste sp. z o.o.

Filtrowanie

Województwo:
Doświadczenie:
Informacje dodatkowe:
Wiek:
Wzrost:
Waga:
Biust:
Talia:
Biodra:
Włosy:
Kolor włosów:
Rozmiar odzieży:
Zakres pracy:








Rejon pracy:


Aktualności

Data aktualności: 24.04.2017
Hostessy

Agencja Reklamowa Mediaeste poszukuje hostess.
Zgłoszenia: hostessa @ mediaeste.com
Data aktualności: 24.04.2017
video

Jak tu nie kochać takich sesji :) Możesz ją mieć i Ty - dołącz do nas, a może zorganizujemy dla Ciebie! Daj sobie szansę!

Data aktualności: 24.04.2017

Model/ka to rola osoby, która ma zadanie promować, reklamować produkty (głównie modne ubrania).
Jak funkcjonuje modeling w Polsce?
Kliknij i przeczytaj nasz artykuł

Data aktualności: 24.04.2017
sesja Złota 44

Zobacz film z naszej sesji zrealizowanej dla Mediaeste na 50. piętrze najwyższego w Unii Europejskiej apartamentowca Złota 44! Jeśli i Ty chcesz mieć sesję na najwyższym poziomie - dołącz do nas!

Data aktualności: 24.04.2017

Zobacz videorelację z backstage sesji zdjęciowej, zrealizowanej przez ModelingClub.pl na zlecenie Mediaeste.
Modelka: Vlada Petrenko.
Daj sobie szansę - dołącz do nas, a może zorganizujemy dla Ciebie sesję!
Data aktualności: 24.04.2017
Outdoor


Chcesz zostać Twarzą Kampanii Reklamowej i być rozpoznawalną modelką? Dołącz do nas i pokaż się światu! Outdoor tworzony dla jednego z warszawskich centrów handlowych przy współpracy z nami - ponad 100 nośników w całej Warszawie. Czekamy na Ciebie!
Data aktualności: 24.04.2017

Może czas na profesjonalną sesję fotograficzną? Zgłoś się do nas!
tworzenie stron www aptus.pl copyright 2011 by modelingclub.pl